close
מכירת רכב
קניית רכב
פיקודוח
מי אנחנו
צרו קשר
תקנון הזמנה
מדיניות פרטיות
איך זה עובד?
הצהרת נגישות
בלוג
מדריכים
 
 
התחברות
logo
לקנות ולמכור רכב אונליין
לקנות ולמכור רכב אונליין
whatsapp
 
 
בשיתוף פעולה עם 
pango
logo
לקנות ולמכור רכב אונליין
           מכירת רכב       קניית רכב       איך זה עובד?       מי אנחנו       פיקודוח       בלוג
whatsapp
 
 
בשיתוף פעולה עם 
pango

למה קשה לכם למכור את הרכב

ישבתם בארוחת הערב וזרקתם לחלל החדר שזהו, אתם מחליפים רכב. הדוד שמבין כבר דאג לעדכן אתכם שזה בול הזמן למכור את הרכב כי המחירים של רכבי יד שניה עולה ואתם, מלאי מוטיביציה מתחילים את התהליך.



 
 
אז נכון, בחלק מהדגמים באמת אין איזו בעיה דרמטית והרכב יכול יכול להימכר תוך יום-יומיים מהרגע שהמודעה שלכם עלתה לאתר אבל יש רכבים שעל פניו אמורים להיות הרכבים הכי אהובים בארץ, שפשוט לא נמכרים. עובר יום, שבוע וכבר הורדתם את המחיר פעמיים-שלוש וכלום. אין טלפונים. דממה.



הטלפונים התחילו להגיע רק אחרי שהמחיר התחיל באמת להתרחק מהמחירון של הרכב. אבל למה?

היצע, ביקוש ומה שבינהם

השוק מגיב מהר יחסית לשינויים גדולים. ככה שלמשל אם יש מחסור של דגם מסוים אצל היבואן ומדובר על דגם אהוב ומבוקש, סביר שמחירי המשומשות של הדגם יעלו. אבל זה שינוי יחסית איטי שלוקח לו זמן לבוא לידי ביטוי ולהיות מורגש. אפשר לחלק את ההשפעה המסוימת הזאת לשתי נקודות זמן - נקודת ההתחלה - הרגע בו הדגם הגיע לישראל ועלה לכביש. נקודת הסיום - הזמן בו אתם מנסים למכור את הרכב.

נקודת ההתחלה: מועד העליה לכביש

יכול להיות שהרכב שלכם הוא
יד ראשונה פרטית
, אבל שוק הליסינג הוא אחד הגורמים הכי משפיעים על היצע וביקוש של רכב. בואו ניקח למשל את הקורולה האהובה. בלי ספק אחד הדגמים האהובים, אמינים ונפוצים על הכביש. בכל שנה, הקורולה מדורגת מאוד גבוה בהיקף מסירת הרכב החדש, בלי הפתעות.

אבל אם נפרק את המספרים, נגלה שהקורולה, ודגמים נוספים של יצרנים אחרים, אמנם נמצאים מאוד גבוה בהיקף מסירות הרכב החדש, אבל מה שבעיקר בולט במסירות האלו זה שעיקרן הוא לשוק הליסינג ולא לשוק הפרטי.

בטבלה למטה אפשר לראות את ה-10 רכבים הנמכרים ביותר בישראל בין השנים 2017-2023 בלי חלוקה שנתית לכל דגם אלא סכימה של כלל הרכבים מכלל השנתונים.

אפשר לראות שאין כאן הפתעות - מה שהרגשתם זה כנראה מה שמופיע בטבלה:
דגם
סה"כ רכבים
קיה | PICANTO
67,357

יונדאי | IONIQ HYBRID

55,238

קיה | SPORTAGE

52,036

יונדאי | TUCSON

47,838

יונדאי | I10

40,732

סקודה | OCTAVIA

38,744

טויוטה | COROLLA HSD SDN

35,485

מיצובישי | OUTLANDER

34,576

יונדאי | I20

31,707

טויוטה | C-HR HYBRID
31,494

אבל אם נוסיף משתנה אחד לטבלה הזאת - אז פתאום נגלה שהרכבים הבולטים על הכביש הם גם אלו שמאוד בולטים בהעדפת ציי הרכב.

דגם
סה"כ רכבים
אחוז לשוק מסחרי
קיה | PICANTO
67,357

31%
יונדאי | IONIQ HYBRID

55,238

72%
קיה | SPORTAGE

52,036

31%
יונדאי | TUCSON

47,838

19%
יונדאי | I10

40,732
28%
סקודה | OCTAVIA

38,744

50%
טויוטה | COROLLA HSD SDN

35,485

72%
מיצובישי | OUTLANDER

34,576

35%
יונדאי | I20

31,707

41%
טויוטה | C-HR HYBRID
31,494

23%


טויוטה קורולה ויונדאי איוניק הייבריד מככבות בטבלה הזאת במקומות ה-7 וה-2, אבל לשתיהן גם היקף המסירות הממוצע של הרכב לשוק המסחרי (ליסינג, ציי רכב וכדומה) עומד על למעלה מ-70% מכלל מסירות הדגם. האוקטוביה עם 50% לשוק המסחרי וה-I20 עם קצת יותר מ-40% לשוק המסחרי.

אם מפרקים עוד יותר את הרשימה ונכנסים לרזולוציה של שנתונים, אז מקבלים באמת תמונה מעניינת בהקשר של דגמים ספציפיים שאל הקורולה והאיוניק שעומדות על 70% ממוצע לשוק המסחרי, מצטרפת גם יונדאי אלנטרה 2023 עם כ-70%, צ'רי טיגו 8 עם קרוב ל-50%, קיה נירו פלוס פלאגאין 2023 עם 81% ועוד.

המשותף לכלל הדגמים האלו הוא שבתום כ-3 שנים של חוזה ליסינג, הרכב פוגש את השוק הפרטי והוא עושה את זה במספרים גדולים מאוד. אז בנקודת הפתיחה, לא בטוח בכלל שהנהג הישראלי באמת מחפש את הרכב הזה כי רובו הגיע בכלל לחברות הליסינג ומהצד השני, הרכב הולך לפגוש את השוק במספרים גדולים מאוד, כאלה שיכולים לגמרי לשנות את ההתנהלות.


נקודת סיום: ההיצע הנוכחי של הרכב



הגענו לאותה נקודת מפגש של רכבי הליסינג עם השוק אבל לא רק הם. רכב שמוצע למכירה על ידי סוכנויות, מגרשים וסוחרים הוא רכב שרשום (כמעט תמיד) על תו הסחר שלהם. אז מניתוח של המציאות נכון לאמצע חודש אפריל 2024, יש רכבים שההיצע שלהם במגרשי הרכב הוא פשוט גדול וזה בדרך כלל מבוא להורדת מחיר.
ככה למשל, אפשר לראות את אותה קורולה שהתחילה כליסינג מהנקודה הקודמת, נמצאת כרגע במספרים גבוהים אצל סוחרי הרכב ומאכלסת לא מעט מגרשים. ככה גם יונדאי איוניק ועוד מספר דגמים.

דגם
רכבים בתו סחר
אחוז מכלל הדגם
טויוטה | COROLLA HSD SDN | 2020
470
6.05%
יונדאי | IONIQ HYBRID | 2018
465
4.69%
יונדאי | IONIQ HYBRID | 2019
401
3.68%
יונדאי | IONIQ HYBRID | 2020
392
4.01%
טויוטה | COROLLA HSD SDN | 2019
387
3.87%
סקודה | OCTAVIA | 2019
357
4.31%
סקודה | OCTAVIA | 2020
278
6.13%
פורד | FOCUS | 2012
252
1.84%
טויוטה | COROLLA HSD SDN | 2021
242
2.22%
ניסאן | QASHQAI | 2019
241
5.34%
סקודה | OCTAVIA | 2016
237
2.7%
שברולט | EQUINOX | 2020
232
16.84%
רנו | MEGANE | 2019
212
4.36%
יונדאי | IONIQ HYBRID | 2021
209
1.74%


המשמעות של המספרים כאן היא שנכון לכתיבת שורות אלו, מוצעות על ידי סוחרי רכב (שהם בעלי המקצוע שמוכרים רכב בלי חיבור ריגשי אלא מתוך התסכלות עסקית נטו) כ-470 טויוטה קורלה 2020, וסהכ כ-1,100 קורולת משנתונים 2019-2021. המשמעות היא פשוטה - ההיצע בקרב סוחרי הרכב עצום וסביר שיהיה קשה יותר
למכור את הרכב
, פשוט כי יש המון ממנו שמוצע למכירה.

במקביל, אפשר לראות רכבים שפשוט אחוז גדול מאוד מהדגם נמצא במגרשים. זה בדרך כלל מעיד על סוג אחר של בעיתיות ודווקא בעולמות הביקוש. אם הממוצע של מספר הרכבים שעומד במגרש אל מול כלל רכבי הדגם הוא כ-3-4 אחוז, אז כששברולט אקווינקס 2020 נמצא בהיקף של כ-17% מסך הרכבים של הדגם, אפשר להניח שמכירה של הרכב הזה היא מאתגרת.